‘Een klik met je arts is heel belangrijk’

Tonneke en Renate zijn beiden voor borstkanker behandeld in ons ziekenhuis. Zij zijn een van de gezichten van het ETZ.

Renate is vijftien maanden behandeld voor borstkanker. Ze wordt nog tien jaar ‘in de gaten gehouden’. Het gaat goed met haar. Ze is niet bang voor de behandeling. 

Ook Tonneke is voor borstkanker behandeld. Bij haar was de borstkanker uitgezaaid. “De vraag is niet of, maar wanneer het terugkomt.” Haar situatie is stabiel. Ze komt regelmatig naar het ziekenhuis voor controle en krijgt iedere drie weken immunotherapie. 

Keuze voor de behandeling

Renate: “Ik voel me betrokken bij mijn behandeling. Ik kreeg de keuze tussen een borstsparende operatie of volledige amputatie. Ik werd daarin goed begeleid door de mammacare-verpleegkundige. Ze gaf duidelijke uitleg en bereidde me uitstekend voor op de operatie. Daarnaast regelde ze veel voor me, waardoor alles op rolletjes verliep en ik me geen zorgen hoefde te maken.”

Tonneke had minder keuze, omdat de borstkanker uitgezaaid was. “Dan heb je weinig regie. Dat werd wel duidelijk uitgelegd. Ik kreeg te horen welke behandeling ze in gedachten hadden. Voor mij was meteen duidelijk dat ik het wilde doen.” 

Goed opgevangen

“Toen ik voor het eerste onderzoek in het ziekenhuis was en daar te horen kreeg dat het niet goed zat, ben ik hevig geschrokken”, vertelt Renate. “Ik moest een nieuwe afspraak maken voor een borst- en okselpunctie. Ik vond niet fijn om daar weer een paar dagen op te moeten wachten. De polikliniekmedewerkers zagen dat en vingen me goed op. Ze hebben alles op alles gezet om nog dezelfde dag de punctie te kunnen doen. De arts werd gebeld en maakte tijd voor me. Dat gaf me een goed gevoel.” 

Zelf kiezen 

Tonneke mocht zelf kiezen wanneer ze met de chemo zou starten. “Er werd me niet medegedeeld wanneer, maar de zorgverleners vroegen wanneer het mij uitkwam. Ook met afspraken inplannen houden ze rekening met me. Zo kon ik het steeds zo plannen dat er iemand meekon.” 

Tonneke in gesprek

Andere arts

“Mijn oncoloog ging weg. Ik kreeg een andere arts, waarbij ik me niet fijn voelde”, vertelt Renate. ”Er was geen ‘klik’. Ik mocht toen naar een andere arts. Met hem heb ik wel een goede band. Deze arts heeft een sympathieke uitstraling en legt alles goed uit.” 
 
“Ik heb een superfijne arts”, zegt Tonneke. “Zij is er niet alleen voor mij, maar ook voor mijn omgeving. Ze is betrokken en geeft me het gevoel dat ik ook persoonlijke dingen kan vertellen. Ze is erg toegankelijk, wat zorgt dat ik me gelijkwaardig voel aan haar.”

Blij met dit ziekenhuis

Renate: “Iedere opname is goed geweest. Dat geeft me een goed gevoel. De zorgverleners zien zoveel mensen. Als je vaak in het ziekenhuis moet zijn, is het fijn als zorgverleners je kennen en rekening met je houden. Daarom ben ik blij met dit ziekenhuis!”

Renate in gesprek