Om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden, zet het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) sinds 2017 actief in op Passende Zorg. Met Passende Zorg proberen we als ETZ ondanks toenemende personeelstekorten ruimte te creëren om de stijgende zorgvraag op te vangen. Hierbij valt te denken aan initiatieven als IC zonder muren, digitale zorg, de transformatie van onze acute zorg en inbedden van advance care planning. Passende Zorg leidt in de praktijk niet altijd tot vergoede zorg voor het ETZ, maar wel tot tijdsinzet en kosten. Met de grote zorgverzekeraars zijn al langere tijd contractafspraken gemaakt die deze beweging ondersteunen.
Afspraken met kleinere zorgverzekeraars
Het ETZ vindt het belangrijk dat ook afspraken met kleinere zorgverzekeraars deze koers volgen. Het inkopen van zorg op nacalculatiebasis tegen de laagste vergoeding draagt niet bij aan Passende Zorg. Voor 2025 heeft het ETZ gelukkig ook met het merendeel van deze kleinere zorgverzekeraars passende afspraken kunnen maken, maar ondanks de inzet van beide partijen helaas niet voldoende met zorgverzekeraar DSW.
Als alternatief hebben ETZ en DSW (inclusief onderliggende labels zoals StadHolland) gekozen voor een afspraak waarbij een maximaal bedrag beschikbaar is voor de zorg aan DSW-verzekerden. Zolang dit budget beschikbaar is, kunnen DSW-verzekerden gewoon in het ETZ terecht. Als dit maximale bedrag in de loop van 2025 wordt bereikt, kan het ETZ zich genoodzaakt voelen om maatregelen te nemen met gevolgen voor DSW-verzekerden.
Wat betekent dit voor jou als DSW-verzekerde?
Voorlopig kun je als DSW-verzekerde gewoon bij ons terecht. Echter, medio 2025 kunnen er mogelijk twee situaties optreden:
- Kun je voor je behandeling niet meer bij het ETZ terecht en helpt DSW je bij het vinden van een andere zorgaanbieder.
- Kun je gewoon bij het ETZ terecht maar dien je eerst zelf de rekening voor een behandeling in het ETZ te betalen en vervolgens bij DSW te declareren (in plaats van dat deze rekening door ETZ direct naar DSW wordt verstuurd). DSW zal op korte termijn communiceren hoe er in deze situatie met de vergoeding aan jou als DSW verzekerde wordt omgegaan.
Bovenstaande situaties gelden niet voor spoedzorg en patiënten waarvan de behandeling reeds is gestart. Voor specifieke informatie verwijzen we je naar de website van DSW of naar hun afdeling Zorgbemiddeling via telefoonnummer (010) 2466 466.
Het ETZ informeert DSW verzekerden die bij het ziekenhuis bekend zijn tijdig zodra maatregelen in werking gaan treden. Zo heb je voldoende tijd om contact op te nemen met DSW en te bespreken wat dit voor jou betekent.
Samen met zorgverzekeraars werken aan toegankelijke zorg
Wij blijven ons inspannen om passende afspraken te maken met alle zorgverzekeraars, zodat we iedereen toegang kunnen blijven bieden tot kwalitatief hoogwaardige zorg. We roepen zorgverzekeraars op om samen met ons de beweging naar Passende Zorg te ondersteunen, in het belang van onze patiënten.
Belangrijke informatie over de zorgafspraken tussen ETZ en zorgverzekeraar DSW in 2025
- Welke labels vallen er onder zorgverzekeraar DSW?
- DSW zorgverzekeraar (uzovi 7029)
- Stad Holland zorgverzekeraar (uzovi 7037)
(UZOVI staat voor Unieke Zorgverzekeraarsidentificatie en is een nummer waarmee zorgverzekeraars in Nederland geïdentificeerd kunnen worden.)
- Wat is er afgesproken tussen het ziekenhuis en DSW?
Het ziekenhuis en zorgverzekeraar DSW hebben afgesproken dat er in 2025 een maximaal bedrag is voor de zorg aan DSW-verzekerden. Dit heet een “hard plafond”. Als dat bedrag op is, kunnen maatregelen noodzakelijk zijn.
- Geldt deze plafondafspraak ook voor de GGZ-zorg?
Nee, deze afspraak is uitsluitend voor de medische specialistische zorg. De GGZ-zorg in het ETZ is volledig gecontracteerd door DSW en daarvoor geldt deze plafondafspraak niet.
- Wat betekent dit voor jou als DSW-verzekerde?
Voorlopig kun je als DSW-verzekerde gewoon bij ons terecht. Echter, medio 2025 kunnen er mogelijk twee situaties optreden:
- Kun je voor je behandeling niet meer bij het ETZ terecht en helpt DSW je bij het vinden van een andere zorgaanbieder.
- Kun je gewoon bij het ETZ terecht maar dien je eerst zelf de rekening voor een behandeling in het ETZ te betalen en vervolgens bij DSW te declareren (in plaats van dat deze rekening door ETZ direct naar DSW wordt verstuurd). DSW zal op korte termijn communiceren hoe er in deze situatie met de vergoeding aan jou als DSW verzekerde wordt omgegaan.
- Hoe weet je of dit voor jou geldt?
Als het plafond bijna is bereikt, laten we dat weten aan DSW verzekerden die bekend zijn in het ETZ. Je kunt dan contact opnemen met DSW om te bespreken wat dit voor jou betekent.
- Wat gebeurt er in een spoedgeval?
Spoedzorg wordt altijd gegeven. Dit geldt ook als het zorgplafond is bereikt. Jouw gezondheid staat voorop.
- Wat gebeurt er als ik al onder behandeling ben?
- Lopende behandelingen gaan gewoon door, ook als het plafond bereikt wordt.
- Heb je een nieuwe zorgvraag, dan kan het voorkomen dat je niet in het ETZ geholpen kunt worden.
- Moet je een andere zorgverzekering kiezen?
Het is niet aan ETZ om hierover te adviseren, dat mag je zelf bepalen. Als je vragen hebt over jouw verzekering en zorg in 2025, kun je contact opnemen met DSW.
- Wat kun je doen als je je zorgen maakt?
Bespreek jouw situatie met DSW om te bekijken welke mogelijkheden er zijn.
Meer informatie
Deze afspraak is gemaakt om de zorg toekomstbestendig te houden. We begrijpen dat dit vragen kan oproepen. Heb je nog vragen, dan kun je contact opnemen met:
- DSW via (010) 2 466 466.
- ETZ, afdeling Facturatie via zorgadministratie@etz.nl.