De introductie van de Leerkamer in het ETZ blijkt een succes. Deze speciale operatiekamers, waar leren en evalueren centraal staan, blijken een effectieve manier om operatie- en anesthesiestudenten op te leiden in een ontspannende én motiverende omgeving.
Op de leerkamer assisteert de student operatieassistent de chirurg als rechterhand, terwijl de student anesthesiemedewerker de lichaamsfuncties tijdens de operatie bewaakt. Op de achtergrond houden gediplomeerde medewerkers anesthesie en operatieassistent toezicht. Iedere leerkamer begint met een dagstart, waar de leerdoelen van de studenten uitgebreid aan bod komen. Tijdens de operatie wordt iedere derdejaarsstudent begeleid door een vierdejaarsstudent, zodat de studenten ook van elkaar kunnen leren.
De tekst gaat verder onder de foto.
Belangrijk voor leerproces
Juist deze begeleiding wordt goed ontvangen door de studenten. Bente Willemse, derdejaarsstudent operatieassistent waardeert de begeleiding van de ouderejaarsstudenten: ”Zij weten precies wat wij doormaken, want zij hebben dit vorig jaar gehad.” Daarnaast benadrukt Bente dat in de leerkamer, naast goede zorg, het leerproces centraal staat. ”In de leerkamer krijg je vanaf het begin feedback en leer je echt op een dieper niveau je vaardigheden te verbeteren. Het is niet dat dit op een reguliere dag niet zo is, maar op de Leerkamer is het reflecteren echt een vast onderdeel van de dag en wordt er speciaal tijd voor vrijgemaakt.”
Leren van elkaar
Vierdejaarsstudent Laura van den Aker benadrukt het teamwork en de continuïteit van begeleiding. Als ouderejaarsstudent neemt zij vaak een begeleidende rol op zich. ”Het geeft ons de kans om niet alleen van gediplomeerden te leren, maar ook van elkaar.” Daarnaast biedt de leerkamer volgens haar een veilige leeromgeving waar iedereen zich vrij voelt om vragen te stellen en van fouten te leren. ”’s Ochtends nemen we echt de tijd voor de dagstart. Iedereen deelt dan zijn of haar leerdoelen. Als vierdejaars weet ik dan ook waar ik mijn derdejaarsstudent het best bij kan helpen of begeleiden, en dat versterkt dan weer mijn leiderschaps- en organisatorische kwaliteiten. Beide essentieel op een OK.”
Het vlammetje aansteken
Niet alleen de studenten, maar ook veel gediplomeerden zijn enthousiast over de leerkamer. Dr. Vriens, chirurg bij het ETZ en groot voorstander van de leerkamers, benadrukt hoe belangrijk de leerkamer is voor het enthousiasmeren van jonge mensen voor een carrière in de zorg. ”Werken in de zorg is intensief en vereist hard werken.” Volgens Dr. Vriens is er een groeiende behoefte aan zorgprofessionals en is het cruciaal om mensen enthousiast te houden voor een carrière in de zorg. ”Werk in de zorg moet je raken. Je hebt iemand nodig die dat ‘vlammetje’ bij je aansteekt. En dat vlammetje, dat zie ik gewoon ontstaan in de leerkamers. De jonge studenten zijn zo gemotiveerd en betrokken, daar ben ik echt van onder de indruk.”
Teamwork
Die directe betrokkenheid is ook de beste manier om het vak te leren, stelt Dr. Vriens. ”Jonge mensen leren door te doen. Daarnaast leren ze niet alleen van ervaren professionals, maar ook door hun handelingen uit te leggen aan andere collega’s. Dat is precies wat er in die leerkamers gebeurt.” Volgens Dr. Vriens is operatiewerk puur teamwork. ”Niemand kan het alleen. In de leerkamers heerst een goede sfeer, waarbij geconcentreerd werken wordt afgewisseld met ontspanning, wat zowel de samenwerking als het leerproces bevordert.”