Longoncologie

Casemanager longoncologie

Je bent in het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) onder behandeling bij de longarts. Hij of zij heeft je verteld dat je (mogelijk) kanker hebt. Kanker is een ingrijpende ziekte. Waarschijnlijk heb je veel vragen over je behandeling. De longarts werkt nauw samen met de casemanager Longoncologie. Wat kan de casemanager voor jou betekenen?

Onze casemanagers

In het ETZ werken binnen Longoncologie 5 casemanagers. Hieronder stellen ze zich aan je voor. Je krijgt geen vaste casemanager, maar binnen ons kleine team weten we precies wat er speelt. We zijn er voor jou.

Onze ondersteuning hangt af van de behandeling die je krijgt.

  • Longoncologie
    van je longarts krijg je informatie over de ziekte en mogelijke behandelingen. Als je behandeling bestaat uit chemotherapie of immunotherapie plannen we aanvullend een afspraak met de casemanager in. In dit intakegesprek stelt de casemanager zich voor en krijg je uitgebreid uitleg over de behandeling en bijpassende ondersteuning. Vanaf het moment dat de diagnose bekend is, zal de casemanager je eerste aanspreekpunt zijn.
  • Chirurgische behandeling
    als je in aanmerking komt voor een chirurgische behandeling, informeert de longarts je hierover. Je krijgt een doorverwijzing naar de longchirurg. De afdeling Chirurgie heeft de regie over jouw traject. Zij zijn dan ook jouw aanspreekpunt.
  • Radiotherapeutische behandeling
    als je in aanmerking komt voor een behandeling met radiotherapie gaan onze collega’s van het Verbeeten Instituut je verder begeleiden. Zij blijven tijdens dit traject jouw aanspreekpunt.

Wat doen we voor jou?

Jij en jouw familie kunnen bij ons terecht met al jullie vragen en problemen. Niks is raar. Wij doen ons uiterste best om je te:

  • ondersteunen – de diagnose kanker zorgt vaak voor allerlei gevoelens en emoties. Wij tonen interesse in jou, je naasten en je situatie en luisteren naar je verhaal. Als je dat wilt, kunnen we je doorverwijzen naar een psycholoog, maatschappelijk werker of geestelijk verzorger. Ook kan lotgenotencontact helpen.
  • informeren en adviseren – er komt misschien veel op je af. Wij helpen je bij het zoeken van de juiste informatie. En we bekijken of je misschien hulp nodig hebt van andere hulpverleners. Bijvoorbeeld de fysiotherapeut of de diëtiste.
  • maken je wegwijs – bij wie moet je zijn voor hulp of informatie? Dat kan in het ETZ zijn, maar ook daarbuiten bij andere zorgorganisaties of patiëntverenigingen. Wij zijn een ‘spin in het web’ en de eerste schakel tussen jou en het zorgtraject.
  • empoweren – we helpen je de baas te zijn over jouw eigen zorgproces. Jij weet namelijk als enige hoe jij jouw leven vorm wilt geven. Wij zijn er om jou hierin te ondersteunen.
  • coachen – je kunt meer dan je denkt. Wij helpen je zelfvertrouwen te krijgen en beslissingen te nemen waar jij je goed bij voelt.

Wanneer stopt onze begeleiding?

Wij begeleiden je zolang je in het ETZ onder behandeling bent. Zes weken na het einde van je behandeling heb je met je casemanager een afsluitend telefonisch gesprek. We bekijken of je verdere hulp nodig hebt. Van je huisarts of een wijkverpleegkundige. Of misschien een andere deskundige. We laten je niet aan je lot over, maar zorgen dat je ook na onze behandeling in goede handen bent.

Bereikbaarheid

We zijn er voor jou en je familieleden. Je kunt ons bereiken op ons telefoonnummer (013) 221 00 86.

  • Het Casemanager-spreekuur is van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 09.00 uur.
  • De assistente van de poli Longgeneeskunde is aanwezig van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur.
  • De Oncologieverpleegkundige op de verpleegafdeling is ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden bereikbaar van 16.30 tot 08.00 uur.

Buiten deze tijden kun je ons altijd mailen op cmlongoncologie@etz.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. Vergeet niet in je mail te zetten:

  • je naam
  • je vraag
  • je geboortedatum
  • het telefoonnummer waar we je op kunnen bereiken