Cliëntenraad bezoekt Suleymaniye Moskee voor inzichten in patiëntbehoeften
maandag 11 november 2024
Lees meer
Patiënten hebben het recht mee te praten en mee te denken over alles wat in hun ziekenhuis gebeurt. Dit recht is vastgelegd in de wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). Het ETZ heeft een Cliëntenraad die de belangen van de patiënten en alle bezoekers in het ETZ vertegenwoordigt.
De Cliëntenraad denkt en praat mee en adviseert in alle zaken waar het algemeen belang van patiënten van het ETZ aan de orde is. Dus bijvoorbeeld de zorg voor de kwetsbare oudere, voeding, het parkeerbeleid, de bejegening van de patiënt en het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). De Cliëntenraad werkt geheel zelfstandig en adviseert de Raad van Bestuur van het ETZ gevraagd of ongevraagd over uiteenlopende zaken die gaan over kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg.
De Cliëntenraad overlegt regelmatig met de Raad van Bestuur. Ook vindt overleg plaats met diverse vertegenwoordigers van bijvoorbeeld de Vereniging Medisch Specialisten, zorgmanagers, klachtenfunctionarissen, Verpleegkundige Adviesraad en het Facilitair Bedrijf. Daarnaast bezoekt de Cliëntenraad diverse bijeenkomsten binnen en buiten het ziekenhuis die belangrijk zijn om op de hoogte te blijven van de patiëntenzorg.
De Cliëntenraad heeft voor 2024 de volgende thema’s vastgesteld:
Kwaliteit & Veiligheid
|
Nieuwbouw
|
Patiëntparticipatie
|
Inhalen reguliere zorg
|
Digitale Zorg
|
Geriatrie
|
Zichtbaarheid Cliëntenraad in het ETZ
|
De Cliëntenraad zit met regelmaat om de tafel met medewerkers van het ziekenhuis om te praten over bovenstaande thema’s. Uiteraard komen ook andere thema’s aan de orde, maar krijgen bovenstaande thema’s voor 2024 extra aandacht. Ieder jaar stelt de Cliëntenraad deze thema’s opnieuw vast.
De Cliëntenraad bestaat uit maximaal 9 leden. Allemaal zijn ze vrijwilligers die in de regio van het ziekenhuis wonen. Zij voelen zich zeer betrokken bij een goede patiëntenzorg in onze regio.
De Cliëntenraad stelt zich voor |
|
Marijke Megens, voorzitter CliëntenraadIk heb 42 jaar in de zorg gewerkt, in de laatste periode als bestuurder bij Thebe. Momenteel ben ik o.a. toezichthouder in het onderwijs en voorzitter van het Bergmansfonds. |
|
Joost van Loon, penningmeester en secretaris CliëntenraadGeboren en getogen in Loon op Zand, werkte ik dertig jaar in de accountancy, maar maakte twaalf jaar geleden een switch naar de zorg: een eigen administratiekantoor voor zorgvraagstukken. “Ik ben maatschappelijk erg betrokken en vind het belangrijk dat mensen goed gehoord worden. De patiënt staat in het ETZ centraal, ook op langere termijn. Grote veranderingen zoals MijnETZ volgen wij als Cliëntenraad op de voet. We geven gevraagd en ongevraagd advies, houden de vinger aan de pols en volgen alles scherp. Verder ben ik mantelzorger en in mijn vrije tijd voorzitter van onze plaatselijke voetbalclub.” |
|
Veronique van der Schoof, ambtelijk secretaris CliëntenraadIk ben secretaresse voor de Raad van Bestuur in het ETZ en ondersteun de Cliëntenraad vanuit mijn functie als ambtelijk secretaris. “Samen met de voorzitter bereid ik de vergaderingen van de Cliëntenraad voor. Daarnaast verzorg ik onder andere de verslaglegging van de vergaderingen en werk de adviezen van de raad uit. Ik vind het leuk om naast mijn functie als secretaresse Raad van Bestuur de Cliëntenraad te ondersteunen. Daardoor voel ik me meer betrokken bij de patiëntenzorg.” |
|
Marike Abel, lid cliëntenraadVraag je iemand om wat belangrijk is in het leven, dan wordt veelal gezondheid genoemd. |
|
Liselot Godschalx, lid cliëntenraadKwalitatief goede en toegankelijke zorg is cruciaal in een samenleving die steeds ingewikkelder wordt. Dit is de overtuiging waarmee ik deelneem aan de cliëntenraad. Om in aanmerking te komen voor kwalitatief goede hulp moeten mensen de weg weten in het woud van verzekeringen, indicaties en beschikkingen. Dit raakt de meest kwetsbare mensen in onze samenleving als meest. Ik wil me er graag hard voor maken om hier tegenkracht aan te bieden. Om het ETZ ook in de toekomst het mensgerichte ziekenhuis te laten zijn, wat het nu is. |
|
Margriet van Loon, lid CliëntenraadIk heb als sociaal werker in uiteenlopende vakgebieden gewerkt en leidinggegeven. Het menselijk contact stond bij mij altijd op de eerste plaats. Sinds 2013 ben ik arbeidsongeschikt verklaard, maar in mijn hoofd ben ik gezond. Ik ben dan ook nog volop actief in het vrijwilligerswerk. Als ervaringsdeskundige vind ik het belangrijk dat je als patiënt kunt participeren en zelf (mee) de regie kunt houden in de ‘jungle’ van een ziekenhuis met die veelheid aan professionals en disciplines. Ook wil ik extra aandacht voor de toegankelijkheid van een ziekenhuis in de breedste zin van het woord. Dit zeker voor mensen met niet-zichtbare handicaps zoals slechthorendheid, psychische aandoeningen e.d. Ik hoop dan ook binnen de Cliëntenraad mijn steentje te kunnen bijdragen. |
|
Dirk Jan van Putten, lid cliëntenraadIk woon al 25 jaar in de Reeshof in Tilburg. Ik heb Bedrijfskunde gestudeerd en jarenlang gewerkt voor een grote zorgverzekeraar in diverse functies. |
|
Daniëlle Robijns, lid CliëntenraadIk ben bestuurskundige en werkzaam als raadsgriffier bij de gemeente Oisterwijk. “Goede zorg wordt mede bepaald door aandacht en betrokkenheid voor de patiënt en zijn omgeving. Je verhaal kunnen doen, zorgzaamheid en zelf beslissen zijn van groot belang. Persoonlijke aandacht voor wat een patiënt en zijn naasten nodig hebben, maakt een positief verschil in periodes van ziekte en daarna. Omdat iedereen anders is, betekent dat onder andere goed luisteren, de patiënt vragen wat belangrijk is en maatwerk leveren. Daar wil ik mij met hart en ziel voor inzetten.” |
|
André Schalken, lid CliëntenraadIk werkte 48 jaar in de gezondheidszorg als verpleegkundige, leidinggevende en projectleider nieuwbouw en renovatie SEH. “De wereld van een ziekenhuis is voor velen ingewikkeld, vooral voor allochtone en oudere patiënten. Hoe gerichter het ETZ daarop inspeelt, hoe beter het zorgproces verloopt. Iedere patiënt moeten we helpen op de manier die het beste bij hem of haar past. Extra zorg voor ouderen en allochtonen vereist een daarop afgestemde houding van de arts en verpleging, waarbij het gaat om de patiënt en niet om het protocol. De maatschappij is monderiger; de relatie arts – patiënt verandert. In die relatie is steeds meer sprake van tweerichtingsverkeer. Zo kunnen we de zorg toespitsen op de patiënt. Daaraan hoop ik binnen de Cliëntenraad een bijdrage te leveren.” |
|
Rijk Vlaanderen, lid CliëntenraadNa een loopbaan in het onderwijs, als leraar en als schoolleider, doe ik op dit moment vrijwilligerswerk en ben ik Toezichthouder. Ik organiseer ontmoetingsmiddagen voor eenzame ouderen en ben lid van Raden van Toezicht in het primair en voortgezet onderwijs. Ook ben ik secretaris van de Stichting Huis van Muziek in Tilburg. |
Tips, adviezen, vragen of opmerkingen? Laat het de Cliëntenraad weten door een e-mail te sturen naar Veronique van der Schoof, ambtelijk secretaris van de Cliëntenraad: v.vanderschoof@etz.nl.