Voorbereiding op je opname

Word je binnenkort opgenomen in ons ziekenhuis? Neem dan het volgende mee:

  • een geldig legitimatiebewijs
  • patiëntenpas
  • zorgpas of polisblad van jouw zorgverzekering
  • makkelijk zittende kleding, zowel voor overdag als ’s nachts
  • stevige pantoffels/slippers (met harde antislipzool)
  • ochtendjas
  • medicijnkaart of je medicijnen in originele verpakking (alleen bij je eerste bezoek nodig)
  • voor 24 uur medicatie (dit in verband met de bestelling van je medicatie)
  • lenzendoosje en/of gebittenbakje
  • eigen inhalators, oogdruppels en zalven
  • een tijdschrift, boek of tablet en eventueel de oplader
  • kleingeld om iets te kunnen kopen
  • pen en papier om vragen te kunnen noteren
  • jouw eigen rollator of rolstoel, met naam en adres erop

Voor verlies of diefstal van je eigendommen kan het ziekenhuis niet aansprakelijk worden gesteld. Laat waardevolle spullen daarom thuis.

Infecties

Heb je de afgelopen twee maanden in een buitenlands ziekenhuis gelegen? Werk je of woon je op een bedrijf met levende varkens, kalveren of kuikens? Meld dat dan zo snel mogelijk bij een van onze hulpverleners. Misschien ben jij drager van de MRSA-bacterie (Methicilline Resistente Staphylococcus Aureus).

Voor jouzelf hoeft deze bacterie geen gevolgen te hebben. Maar de bacterie is ongevoelig voor de meeste antibiotica en is daarom moeilijk te bestrijden. Daarom doen wij alles eraan om verspreiding van de MRSA-bacterie te voorkomen.

Bewegen

Hoe sterker en fitter je aan een ziekenhuisopname begint, hoe sterker en fitter je er ook uit zult komen.
Lees meer over wat je zelf kunt doen om je voor te bereiden op je opname.

Hulp thuis

Het kan zijn dat je na jouw verblijf in het ziekenhuis thuis extra hulp nodig hebt. Probeer dan deze hulp vóór je opname te regelen. Vraag bijvoorbeeld in jouw familie- of kennissenkring om hulp. Of informeer naar de mogelijkheden bij het zorgloket (WMO) van jouw gemeente.

Informatieverstrekking aan naasten

Als je opgenomen bent in het ziekenhuis dan willen jouw familieleden en vrienden graag weten hoe het met je gaat. Het ziekenhuis gaat zorgvuldig om met het verstrekken van deze informatie. In verband met de privacy geeft het ziekenhuis alleen informatie aan jou of aan de contactpersoon die jij zelf voordraagt.

Bespreek met jouw naasten wie je contactpersoon is voor ons ziekenhuis. Bijvoorbeeld een partner, familielid of vriend. Anderen die om informatie vragen, verwijzen wij door naar jou of naar je contactpersoon.

  • Dag van de opname

    Op de afgesproken dag en tijd kom je naar het ziekenhuis. Familie of andere naasten zijn daarbij natuurlijk van harte welkom. Je kunt rechtstreeks naar de verpleegafdeling gaan waar je wordt opgenomen. Weet je niet precies waar je moet zijn? Onze medewerkers en gastvrouwen wijzen je de weg. Spreek hen gerust aan als je vragen hebt.

    Jouw kamer

    Een verpleegkundige heet je welkom op de verpleegafdeling en maakt je wegwijs op de afdeling en je kamer. Op je kamer, die je soms deelt met anderen, heb je een eigen douche en toilet. Naast je bed staat een nachtkastje. Er is gratis WiFi, radio en televisie en een bel om de verpleegkundige te roepen.

    Eten en drinken

    Patiënten hebben dagelijks ruime keuze uit versbereide en gezonde maaltijden. Naast ontbijt, lunch en diner zijn er zes momenten waarbij je kunt kiezen uit lekkere gerechtjes. Eet zoveel mogelijk aan tafel, dat zorgt voor een sneller herstel. Volg je een dieet of ben je ergens allergisch voor? Geef dit dan door aan de verpleegkundige bij het opnamegesprek.

    In ons ziekenhuis is eten en drinken nauw verbonden aan gastvrijheid.

     

    Opnamegesprek

    Een verpleegkundige houdt een gesprek met jou om nader kennis te maken. Tijdens dit gesprek vraagt de verpleegkundige naar je medicijngebruik, je contactpersoon, je wensen en verwachtingen van de opname. Ook is er alle ruimte om vragen te stellen over de opname.

    • Lees de tips voor het gesprek

  • Uitstel van ingreep door overmacht

    Soms moet een ingreep (operatie of behandeling) worden uitgesteld. Bijvoorbeeld als er een spoedeisende operatie tussendoor komt of als de medisch specialist ziek is. Dit uitstel kan plaatsvinden vóórdat je bent opgenomen, maar soms ook op de dag van de behandeling of operatie zelf, terwijl je al in het ziekenhuis ligt. Wij informeren je zo snel mogelijk over het uitstel en de oorzaak daarvan. Dan maken we ook een nieuwe afspraak. Daarbij houden we er rekening mee dat de operatie of behandeling is uitgesteld.

    Wanneer het gaat om een spoedingreep wordt de nieuwe afspraak zo snel mogelijk en met voorrang gepland. Voor de eventuele financiële gevolgen van uitstel door overmacht is het ETZ niet aansprakelijk.

    Uiteraard realiseren wij ons dat het uitstellen van een operatie of behandeling voor jou bijzonder vervelend is. Wij doen er dan ook alles aan om een geplande ingreep ook onder onvoorziene omstandigheden te laten doorgaan.

  • Ontslag en nazorg

    Vaak is moeilijk te voorspellen hoelang je in het ziekenhuis verblijft. Zodra er meer zekerheid is over het ontslag, bepalen we samen de exacte datum en het tijdstip. We doen altijd een ontslaggesprek met jou, maken afspraken over het vervolgtraject en bespreken welke medicijnen je het beste kunt gebruiken. Dit geven we door aan jouw huisarts. Meestal krijg je ook een afspraak mee voor een controle op de polikliniek.

    Ga niet op eigen gelegenheid naar huis, maar laat je door iemand ophalen met de auto. Wil je met de taxi naar huis? Onze zorgverleners kunnen deze voor jou bestellen. Zorg dat er iemand is als je weer thuiskomt en dat je de eerste nacht niet alleen bent. Neem bij complicaties zo snel mogelijk contact op met het ziekenhuis.