Cliëntenraad

Patiënten hebben het recht mee te praten en mee te denken over alles wat in ons ziekenhuis de patiënt aangaat. Dit recht is vastgelegd in de wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). Het ETZ heeft een Cliëntenraad die de belangen van de patiënten en alle bezoekers in het ETZ vertegenwoordigt.

Wat doet de Cliëntenraad?

De Cliëntenraad denkt en praat mee en adviseert in alle zaken waar het algemeen belang van patiënten van het ETZ aan de orde is. Bijvoorbeeld de zorg voor de kwetsbare oudere, voeding, parkeerbeleid, de bejegening van de patiënt en het elektronisch patiëntendossier (EPD). De Cliëntenraad functioneert geheel zelfstandig en adviseert het bestuur van het ETZ gevraagd of ongevraagd over uiteenlopende zaken die gaan over kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg.

De Cliëntenraad overlegt regelmatig met de Raad van Bestuur van het ETZ. Ook vindt overleg plaats met diverse vertegenwoordigers van bijvoorbeeld de Vereniging Medisch Specialisten, zorgmanagers, klachtenfunctionarissen, Verpleegkundige Adviesraad en Facilitaire Dienst. Ook bezoekt de Cliëntenraad diverse bijeenkomsten en conferenties die georganiseerd worden binnen en buiten het ziekenhuis en belangrijk zijn om op de hoogte te blijven van de patiëntenzorg.

Leden

De Cliëntenraad bestaat uit maximaal 9 leden. Allen zijn vrijwilligers die woonachtig zijn in de regio van het ziekenhuis. Zij voelen zich zeer betrokken bij een goede patiëntenzorg in onze regio. 

De Cliëntenraad stelt zich voor

Tineke Vanloo

Tineke Vanloo, voorzitter Cliëntenraad

Tineke Vanloo werkt als juridisch adviseur binnen het Sociaal Domein van een grote gemeente. ‘’Een patiënt komt vaak gespannen naar het ziekenhuis. Daarom kan het voor de patiënt moeilijk zijn om de juiste vragen te stellen tijdens een consult in het ziekenhuis. De Cliëntenraad behartigt de belangen van patiënten. Als voorzitter denk en praat ik mee en adviseer ik in alle zaken waar het algemeen belang van patiënten van het ETZ aan de orde is. Zo geven we patiënten een stem en faciliteren wij in wat de patiënt belangrijk vindt.’’ 

Tini Voogd

Tini Voogd, secretaris/penningmeester Cliëntenraad

Tini Voogd was werkzaam geweest als directeur Financiën / Concerncontroller bij een gemeente. Daarnaast vervulde hij diverse sociale en maatschappelijke functies in Midden-Brabant. ”Die maatschappelijke betrokkenheid is mijn motivatie om als secretaris/penningmeester een bijdrage te leveren aan een ziekenhuis waar de patiënt centraal staat. Het functioneren van het ETZ, het efficiënt omgaan met de financiën, het personele aspect bij organisatiezaken en het belang van doelmatige bestuurlijke ontwikkelingen hebben mijn aandacht.”

Elles Baatje

Elles Baatje, lid Cliëntenraad

Elles Baatje werkt op projectbasis als manager en organisator in zowel de profit als de non-profit sector. “Ik voel mij betrokken bij goede patiëntenzorg. Uiteindelijk krijgt iedereen te maken met een bepaalde vorm van zorg. Ik weet hoe belangrijk het is hoe je als patiënt wordt behandeld en bejegend in een (soms) kwetsbare en onzekere positie. Ik houd mij bezig met thema's als communicatie en overdracht binnen het ETZ, het hoofdbehandelaarschap en het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD).”

Herman Bleekendaal

Herman Bleekendaal, lid Cliëntenraad

Herman Bleekendaal is ruim veertig jaar werkzaam geweest bij de overheid in technische, management- en bestuurlijke functies. “Als lid van boeit het mij enorm om in een heel andere wereld zo dichtbij actief te zijn. Naast het fusieproces van het ETZ speelt een vernieuwings- en ontwikkelingsproces in de zorg, al met al complex. In grote openheid bespreken we alle vraagstukken binnen de Cliëntenraad op een kritische, maar respectvolle en constructieve manier."

Jeanne Buitenhuis

Jeanne Buitenhuis, lid Cliëntenraad

Jeanne Buitenhuis is 37 jaar werkzaam geweest als directeur/bestuurder binnen de kinderopvang. “In mijn visie is iedere patiënt uniek: de zorgvraag staat centraal en vergt maatwerk tussen professional en patiënt. Voor elke patiënt moet het ETZ een topprestatie leveren, want iedereen heeft recht op de beste zorg. Als lid krijg ik mooie kansen om invloed uit te oefenen en kritisch mee te denken over goede of nog betere zorg. Belangrijke onderwerpen zijn strategie voor de lange termijn, blijft de zorg kwalitatief hoogwaardig, veilig, bereikbaar en toegankelijk en houdt men oog voor de in- door en uitstroom van (kwetsbare) patiënten en hun mantelzorgers.”

Ger Haan

Ger Haan, lid Cliëntenraad

​Ger Haan is door de jaren heen als manager en consultant actief om het klantperspectief bron van alle handelen te laten zijn in organisaties in de zorg en de financiële wereld. “Als je samen kijkt naar mogelijkheden, dan zijn klant- en organisatiebelang veelal creatief prima te combineren, ook al lijkt dat soms in eerste instantie niet het geval. Als lid van de Cliëntenraad kan ik diezelfde rol vervullen in de dynamische wereld van het ETZ. Centraal thema is de patiënt een volwaardige gesprekspartner te laten zijn in zijn eigen gezondheidsproces. Het is fijn te weten dat het ETZ die visie zelf ook uitdraagt, hierin tastbare resultaten boekt en dat we het erover mogen hebben, ook als het spannend wordt.”

Daniëlle Robijns

Daniëlle Robijns, lid Cliëntenraad 

Daniëlle Robijns is bestuurskundige en werkzaam als raadsgriffier bij de gemeente Oisterwijk. "Goede zorg wordt mede bepaald door aandacht en betrokkenheid voor de patiënt en zijn omgeving. Je verhaal kunnen doen, zorgzaamheid en zelf beslissen zijn van groot belang. Persoonlijke aandacht voor wat een patiënt en zijn naasten nodig hebben, maakt een positief verschil in periodes van ziekte en daarna. Omdat iedereen anders is, betekent dat onder andere goed luisteren, de patiënt vragen wat belangrijk is en maatwerk leveren. Daar wil ik mij met hart en ziel voor inzetten." 

Rob Senden

Rob Senden, lid Cliëntenraad

Rob Senden is vele jaren werkzaam als personeelsmanager binnen diverse commerciële, internationale organisaties en vanuit maatschappelijke betrokkenheid lid van de Cliëntenraad ETZ. “Mij bevalt het dat vanuit het oogpunt van de patiënt kijk naar hoe het ziekenhuis werkt. Zo kan ik met een constructief kritische houding een bijdrage leveren. Projecten waar ik mee bezig ben, zijn communicatie, Seniorvriendelijk Ziekenhius en de patiënt als volwaardig gesprekspartner.”

Véronique van der Schoof

Veronique van der Schoof, ambtelijk secretaris Cliëntenraad

Véronique van der Schoof is secretaresse Raad van Bestuur in het ETZ. Zij ondersteunt de Cliëntenraad vanuit haar functie als ambtelijk secretaris. “Samen met de voorzitter bereid ik de vergaderingen van de Cliëntenraad voor. Daarnaast verzorg ik onder andere de verslaglegging van de vergaderingen en werk de adviezen van de raad uit. Ik vind het leuk om naast mijn functie als secretaresse Raad van Bestuur de Cliëntenraad te ondersteunen. Daardoor voel ik me meer betrokken bij de patiëntenzorg.” 

Folder

Lees de folder van de Cliëntenraad

Jaarverslag

In het Jaarverslag lees je meer over wat de Cliëntenraad in 2017 heeft gedaan.

Meer informatie

Tips, adviezen, vragen of opmerkingen? Laat het de Cliëntenraad weten door een e-mail te sturen naar Veronique van der Schoof, ambtelijk secretaris van de Cliëntenraad: v.vanderschoof@etz.nl.